Thursday, February 17, 2011

SurYa KiRaN,,anyOne???

Kalau aku sebut Red Arrows dengan Thunderbirds,,mesti ade di antara korang pernah dengar kan??tapi kalau aku sebut Surya Kiran,korang rase korang tau tak,,haha,,sebab tu la arini aku nak share dengan korang pasal Surya Kiran ni,,lagi satu sebab aku rase negara kita ni macam berkemampuan je jadi macam diorang,,(mesti korang tak sabar nak tahu kan,,huhu),,aku pon sebenarnye baru tahu tentang kewujudan Surya Kiran ni time pergi kelas English kat tempat aku study ni,,jadi aku nak la ambik kesempatan ni untuk cerita sikit yang aku tau kat korang pasal Surya Kiran ni,,
boleh tak korang bayang yang korang tengah bawak fighter ne
lalu atas KLCC??mesti bangga kan,,





siap dianggap wira lagi tu,,respect la,,


  




 Surya Kiran ni sebenarnye sebuah pasukan demonstrasi akrobatik tentera udara India,,dalam bahasa sanskrit,Surya Kiran ni bermaksud sinaran matahari,,pasukan ni mula ditubuhkan pada tahun 1996 dan di anggap sebagai duta tentera udara India,,daripada information yang aku dapat dari handout yang instructor aku bagi,,rupe2 nye Surya Kiran ni dah banyak buat persembahan kat bermacam-macam negara(aku je yang tak tahu,,haha),,walaupun Surya Kiran ni nampak tak gempak kalau dibandingkan dengan Red Arrows dan Thunderbirds(kalau ikut logik memang la tak gempak kan kalau banding sebab pasukan diorang mula2 tubuh pun tahun 1996,,muda lagi la,,huhu),,tapi boleh di katakan sebagai satu kebanggaan la bagi negara India ni,,walaupun tak semaju UK(United Kingdom) dengan US(United States),,tapi mereka boleh tunjukkan yang mereka boleh dan mampu buat pasukan demonstrasi akrobatik mereka sendiri (aku pon terkejut bila tau yang Surya Kiran ni tergolong group yang ade nama di dunia ni),,negara kita sendiri pon tak ade pasukan  demonstrasi akrobatik  yang macam diorang ni kan,,huhu
 HJT-16 Kiran Mk.2(kiri),British Aerospace BAE Hawk T1A(tengah),F-16(kanan),,
yang mane korang rase paling tak canggih??huhu 


    Ni aku nak bagitau pulak kat korang pasal pesawat yang diorang guna untuk buat persembahan diorang ni,,kalau korang nak tau Surya Kiran ni menggunakan pesawat HJT-16 Kiran Mk.2,,dan pesawat ni digunakan sebagai pesawat latihan tentera,,mungkin kat negara kita ni macam pilatus tu kot (tapi aku tak tau la,,main sebat je nama pilatus tu,,hehe),,kalau thunderbirds pulak diorang pakai pesawat F-16,,pastu red arrows,diorang pakai pesawat  British Aerospace BAE Hawk T1A(pesawat ni la nanti Surya Kiran nak gune,,reason diorang nak upgrade gune BAE Hawk sebab kekurangan pesawat latihan ),,jadi dari sini kita dapat tau la yang diorang tak mudah putus asa walaupun ade dugaan,,huhu,,betul tak??


  Sekarang aku nak bagitau pulak kalau korang berminat nak jadi pilot Surya Kiran ni,,korang mesti ingat kata2 ni,,huhu(ni aku nak selitkan English sikit,,baru la nampak yang information ni daripada kelas English aku tu,,hehe,,lagipun korang mesti lagi pandai English dari aku ni,,sebab aku ni belajar tak pandai mane pon,,haha) :


1."To be a Suryakiran pilot you need to have the courage of a bull fighter, the steady nerves of a surgeon and the spirit of a braveheart",,


2."Most of us are in the team because we love the thrill and the sheer adventure it offers",,


3."Knowledge of the aircraft, maturity to take the right decision and discipline are the three basic traits required",,


4."Alertness and precision required for conducting an aerobatic display, requires continuous practice"


haha,,korang ade tak ciri2 ni,,kalau ade boleh la ambik borang jadi pilot Surya Kiran ne,,huhu,,


lol,,
   Jadi ni je la yang aku nak share kat korang,,sekian,,huhu

6 comments:

asmachubby said...

afiq!!!mg amek course mnde???be specific please.n then kt mn?just nk tau.k tq.

AfiQ NurUdDin said...

hahaha,,aku amik course engineering la,,kat MAS subang,,huhu,,specific da kn???

kiwi said...

wah..semua yang pakai uniform nampak hensem2 belaka

asmachubby said...

0wh,dak enjin rupenya..aku ingt mg amek mdic...
ok2

AfiQ NurUdDin said...

kiwi:huhuhu,,tgk kt mane gamba???

asma:la,,jauh gile medic ngan enjin,,gane mu leh ngat aku amik medic ne??mg blajo ktner??huhu

asmachubby said...

x la.mase time matrik dulu pat cakap pe ntah pasal mg.aku ingat2 lupa.tapi cam gtau mg amek medic la...tapi x tau la lau aku salah dengar.hahaha.aku skang amek medic kat UNISZA.x leh nak lari dari trg.hehehe